Saturday 29 April 2017

Unknown

10 perkara tentang kucing yang anda mungkin tidak tahu:




1. Secara puratanya, kucing menghabiskan 2/3 setiap hari dengan tidur. Bagi kucing yang berusia sembilan tahun, ia hanya berjaga selama 3 tahun sepanjang hidupnya.

2. Kucing tidak mempunyai sweet tooth. Saintis percaya ia berpunca daripada mutasi dalam deria rasa utama.
3. Apabila seekor kucing sedang mengejar mangsanya, ia akan mengekalkan paras kepalanya.
4. Untuk turun dari pokok, kucing tidak boleh menurunkan kepalanya dahulu kerana cakar di kakinya menghala arah yang sama sebaliknya kucing perlu berundur untuk turun dari pokok.
5. Otak kucing secara biologinya mempunyai persamaan dengan otak manusia. Kedua-duanya mempunyai 'daerah-daerah' yang sama di dalam otak mereka yang bertanggungjawab untuk mengawal emosi.

6. Pendengaran seekor kucing adalah lebih baik daripada seekor anjing. Kucing boleh mendengar bunyi berfrekuensi tinggi sehingga 2 octave lebih tinggi daripada manusia.
7. Kucing boleh bergerak pada kelajuan kira-kira 31 mh (49 km) melalui jarak yang dekat.
8. Seekor kucing mampu melompat sehingga lima kali ganda ketinggian sendiri dalam sekali lompatan.
9. Kucing suka menggosok badan di tubuh manusia bukan sahaja untuk menunjukkan kasih sayangnya tetapi juga untuk 'menanda' kawasannya.
10. Nabi Muhammad SAW juga sangat menyayangi kucing. Baginda memiliki seekor kucing kesayangan bernama Mueeza. Baginda sangat menyayangi Mueeza.

Unknown

About Unknown -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :